Forsiden

Om foreningen

Om loftsloven

Pressemeddelelse 16. december 2006

Juleuddeling af fattige danskeres udtalelser

Søndag den 17. december vil bl.a. skuespillerne Jens Albinus og Jesper Christensen gå på gaden for at dele ud af udtalelser fra mennesker, der er ramt af kontanthjælpsloftet.

Man hører en del om fattigdom i Danmark her op til jul, men det er sjældent man hører de fattige selv fortælle. Derfor har Foreningen til Køb af Udtalelser fra Loftsramte Eksperter igen i år besluttet at lave en juleuddeling af udtalelser, skrevet af mennesker, der er ramt af kontanthjælpsloftet.

Foreningens formand Signe Goldmann udtaler:

Det er hjerteskærende fortællinger om fattigdom i dagens Danmark. Og specielt her i juletiden bliver kontrasterne meget iøjnefaldende, når fattige forældre ikke har råd til at give deres børn en ”rigtig jul” med julekalendere, konfekt og fine gaver. Det er vigtigt, at deres historier bliver fortalt videre, og jeg håber, det kan vække til eftertanke om de forhold, vi byder de fattigste i vores samfund.

Citater fra 2 af udtalelserne, skrevet af mennesker, der er ramt af kontanthjælpsloftet:

Sidst i november og først i december ringer vi rundt til familien og TIGGER kalenderlys, granbundter, materialer til at bage, marcipan og chokolade til konfekt, chokoladekalender og alt det, der bare MÅ være der i december. Det er meget ydmygende, men nødvendigt hvis vi vil have ”duften af jul”.

I aften vil jeg bede aftenbøn og bede vor herre om hjælp, kommunen enten kan eller vil ikke, derfor må det være tid, at ham deroppe viser sig, for det er nu, vi har brug for ham.
"Please giv os mulighed for at købe bare en lille gave til hvert af vore børn, bare en lille stang marcipan til konfekt og bare et lille juletræ.”.

Man vil kunne møde Jens Albinus og Jesper Christensen ved Magasin i København kl. 13.30. Begge er medlemmer af repræsentantskabet i Foreningen til Køb af Udtalelser fra Loftsramte Eksperter. Der vil også være uddelinger andre steder i landet.

Læs mere om julekampagnedagen og se flere udtalelser på foreningens hjemmeside her: http://www.loftsramteeksperter.dk/julekampagnedag2006.htm

For yderligere information kontakt da:

Signe Goldmann

Formand for Foreningen til Køb af Udtalelser fra Loftsramte Eksperter