Forsiden

Om loftsloven

Pressemeddelelse 19. december 2005

Uddeling af udtalelser fra Loftsramte Eksperter i dag

Hvordan er det at skulle leve under loftet over kontanthjælp? Hvad gør det ved en, når pengene bliver så små, at man f.eks. må gå tiggergang til familien for at få råd til at give sine børn noget, der bare minder om en ”rigtig” jul?

Klokken 16-18 i dag bliver der flere steder i landet delt ud af udtalelser om, hvordan det er at være ramt af loven om loft over kontanthjælp – en lov der stort set kun har virket til at gøre fattige danskere endnu fattigere. Bag uddelingen står Foreningen til Køb af Udtalelser fra Loftsramte Eksperter, der har købt udtalelserne af loftsramte, der til gengæld har fået et honorar, der gør, at de er gået fri af loftet i en måned. Pengene kommer fra en indsamling foreningen har startet.

Uddrag af en udtalelse fra en loftsramt:

”Vi går tur til familien med hatten i hånden for at tigge kalenderlys, gran og hvad der nu hører sig til, for hvis vi selv skal købe det er det på bekostning af aftensmad og madpakker. Det gør ondt og føles meget meget grimt at bede sine forældre om sådanne ”småting”.

Det var så endnu en af de tider på året, hvor det gør hamrende ondt helt ind i sjælen, at være forældre under ”loftet”, faktisk vil jeg sige at det er en umulighed bare nogenlunde at hænge med på ”julevognen”, med mindre man bryder med sin stolthed og går tiggergang. Vores børn skal ikke føle sig mindreværdige, de skal have en traditionel dansk jul, derfor smider jeg min stolthed over bord, kun for deres skyld. DET GØR ONDT! ”

En tankevækker til det travle julefolk

Signe Goldmann, der er initiativtager til og formand for foreningen udtaler:

”Mens de fleste kan glæde sig over forbrugsfest, skattelettelser og en julehandel, der forventes at slå alle rekorder, så har man skåret i de sociale ydelser for dem, der i forvejen havde mindst – det kan vi ikke være bekendt. Jeg håber at denne uddeling kan være en tankevækker til det travle julefolk”

Uddelinger i bl.a. København, Århus, Silkeborg og Næstved.

Uddelingen af udtalelser fra Loftsramte Eksperter finder sted i dag kl. 16-18 i bl.a. København, Århus, Silkeborg og Næstved.

På foreningens hjemmeside www.LoftsramteEksperter.dk kan man læse mere om, hvem der deler ud hvor. Man kan også læse flere udtalelser fra loftsramte, se hvem der har doneret penge til foreningen mm.

Fore yderligere info kontakt da:

Signe Goldmann

Mail@LoftsramteEksperter.dk

www.LoftsramteEksperter.dk

(Kl. 16-18 vil hun dele ud ved Nørreport St.)

>>Tilbage til Nyheder